Wil je reageren op mijn verslagen, graag, dat kan door in de rechter kolom op de betreffende tocht te klikken. Onderaan het verslag vindt je dan een ruimte waarin je je reactie kunt plaatsen. En mocht dat niet lukken, een mailtje mag ook, dan plaats ik hem er zelf voor je onder: castlelock22@gmail.com

Wil je de foto's in het groot bekijken klik er dan op.

zaterdag 3 maart 2012

RS80 VOORSCHOTEN, 3 maart 2012


RS80 VOORSCHOTEN,
3 maart 2012

Na één keer op de knop drukken
gaat de deur NIET open.....
na twee drie vier vijf.... ook niet!
 Afgelopen week ben ik met Truus op pad geweest om de rustposten voor 'mijn' WS78 tocht vanuit Sassenheim te regelen die op 24 november van dit jaar plaats zal vinden. En dat is voor de soep, koffie en fruitpost al gelukt. De dame van de koffiepost is zelfs zo enthousiast dat ze met ons mee heeft gedacht. Ze woont immers vlak bij de sportvelden en wellicht hebben we veel meer ruimte bij de voetbalvereniging die een grote kantine heeft. En dat heeft ze het bestuur gemaild......  en hoor ik vandaag dus weer. Maar even een lief mailtje terug sturen dus.
Leuk optrekje vlak na de start......

VOLOP IN BLOEI 
De start is vanuit buurthuis 'De Boschbloem' te Voorschoten. Lekker dichtbij en gemakkelijk te vinden..... hoewel het toch weer lukt om er via een omweg te komen. 
....maar het huis ernaast
is ook niet verkeerd!
  Handig is dat de deur is te openen met een knop, hoewel met de komst van alle wandelaars hebben ze vooruit gedacht en de stroom er maar af gehaald.  De drukte valt nog mee dus we kunnen zitten tot vertrek, hoewel het wel steeds benauwder wordt.

De Vliet met kano...

...ander bootje in de Vliet.
Al heel snel na de start komen we langs een prachtige oude boerderij, helemaal ingesloten door de nieuwbouw, maar ook het nieuwbouwhuis er naast is niet verkeerd.
We doorkruisen Voorschoten en komen zo langs de Vliet te lopen en gaan door recreatiegebied de Vlietlanden. Een paard met wagen passeert ons terwijl we de A4 even volgen en er dan overheen gaan.
Door de polder met enkele fraaie, oude boerderijen komen we in Zoeterwoude dorp dat we snel weer verlaten om naar de koffiepost bij RCN-camping/kaasboerderij Rustdam te komen.
Hier kunnen we heerlijk zitten en ook de toiletten zijn riant ondergebracht in het toiletgebouw van de camping. Ik kijk er even rond want een jaar of tien terug heb ik hier met mijn kinderen eens een weekend doorgebracht. Mijn oudste zoon, toen een jaar of vier, keek zijn ogen uit bij het melken van de koeien. De route voert ons een stukje terug richting en door Zoeterwoude dorp zelf met oude huisjes langs het water. De krokussen (en sneeuwklokjes) staan volop in bloei.
EN DAT IS NU WEL GOED

We gaan de A4 weer over en zetten koers naar Leiden langs het voormalige Kruisherenklooster en een weggetje dat blijkbaar ook door zwaar verkeer wordt gebruikt, of waarvan de ondergrond erg zacht is, want de lantaarnpalen zijn allemaal naar buiten toe scheef weggezakt. In de kleine, oude huisjes wonen volgens Adriaan nu veel studenten.
Waarom heeft niemand
hem verteld dat
het ontzet van Leiden
al heeft
plaatsgevonden?
Via de Lamme brug (ook de term lammerschans en lammenschans komen we tegen dus wat is het nu?) gaan we de Vliet weer over, nog altijd druk bevaren door kano's, En bereiken een harnas dat nog altijd buiten staat..... Zo stevenen we op het oude centrum van Leiden af. Geen onbekend gebied. Zowel uit mijn studietijd als van de RS tocht vanuit Leiden die we eind januari hebben nagelopen. We genieten toch weer van de stad: 'Het Gerecht', de hofjes, de muurgedichten, molen 'De Put' en de gedenksteen van Nederlands Oost Indië, maar ik krijg steeds meer het idee dat ik gewoon weer hetzelfde aan het fotograferen ben. Jammer overigens dat de zon vandaag net niet door komt.

We treffen vandaag wel precies het kruien van molen 'De Put'. We gaan de Morspoort door, net als vorige keer, maar nu gaan we zo wel goed!

ERG DRUK
Daarmee verlaten we het oude deel van Leiden weer en komen gezellig kletsend bijna langs de houtzaagmolen van Noordman.
En zo krijg ik een tip: de juiste tekst bij alle kwesties: "Ja hoor schat, je hebt gelijk." Hiermee kan een ieder het niveau van de gesprekken vast wel weer inschatten. Gelukkig bereiken we dan de rust bij FC Boshuizen. Ik bestel een warme chocomel waarop Norma zegt dat ze dat niet eens lekker vind ruiken, koffie wel.


'Miep' met Piet
(Paaltjens)

En zo komt het, er is geen chocomel, dat Adriaan terug komt met twee koffie en een biertje. Maar Norma wilde helemaal geen koffie, dat lust ze niet eens!, ze wilde cola!!! Is toch allemaal weer goed gekomen en 'bijgevuld en afgetapt' gaan we weer door naar een beeld: dus 'Miep' op de foto met Piet die er wel heel ongegeneerd bij zit.
Langs Huis Ter Wadding gaan we naar station 'De Vink' en volgen dan lange tijd het spoor, onder de hoogspanningsleidingen. Ik diep een rol pepermunt op uit mijn tas maar mijn metgezellen beginnen gelijk over 'de kerk' waarin ze vroeger zoet werden gehouden met pepermuntjes. Een voor mij onbekend gebruik. Eén krijgt zelfs de neiging religieuze liederen te zingen.

Sybille

We passeren een beeld van 'Sybille' en bereiken station Voorburg. Dan is het nog maar een klein ommetje, we hebben nu toch echt het gevoel dat we de 25 (bijna) vol moeten maken, naar 'De Boschbloem'.
In de hal staat natuurlijk de onvermijdelijke stand met handwerkjes. We drinken nog wat en dan biecht blogvolger Piet (niet die Paaltjens) op dat ik sinds ik mijn blog heb in zijn achting ben gestegen..... en dat na 25 jaar, want zo lang ken ik hem minstens al. Dan vraag je je toch af op welk niveau je voorheen door hem werd ingeschaald.
  
We gaan op weg naar huis Noordwijk nog even in, het is er ook lekker weer voor, om een caférust te regelen voor 'mijn' WS. Maar in het strandpaviljoen is het erg druk dus ik moet er eerst maar even een mailtje aan wijden.

In een buurthuis vindt je uiteraard knutselwerkjes
voor de verkoop....


3 opmerkingen:

  1. Hai Monique, het was gezellig wandelen! Leuke tocht en leuk om te zien dat jij weer hele andere foto's hebt gemaakt dan ik. Tot over 2 weken!
    Groetjes 'Miep'

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb de smaak te pakken van WS-tochten, ik denk dat ik die van jou in Sassenheim ook eens ga lopen. Wanneer is die?

    Groetjes Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De tocht in Sassenheim is op 24 november. Tot ziens dus, hoewel ik je voor die tijd ook nog hoop te zien.

      Verwijderen